петак, 25. јануар 2013.

0013 - Продовження Монографії Ляхович (2)


     Михайло, п’ятий син Марії та Івана, народився 13 червня 1959 року у Сремській Митровиці. Він – перша дитина своїх батьків у власній хаті, на власному подвір’ї, де вони дожили свій вік.
     Михайло у Сремській Митровиці закінчує початкову школу і гімназію, а Академію мистецтв у Новому Саді і пізніше стає викладачем образотворчого мистецтва в гімназії у Сремській Митровиці.
     Він уже від своїх батьків перейняв почуття національної приналежності до українського народу, а тут зробив свій внесок і о. Стефан Пітка, тодішній парох у Сремській Митровиці, який допоміг і спрямував Михайла у Літню школу українознавства в Ілоку (Хорватія) 1977 року.
      Сам Михайло розповідає про ті часи: «У моєму особистому житті о. Стефан залишив глибокий слід. Ще і сьогодні пригадую день, коли він закликав мою сестру Надію і мене і сказав нам піти до міського уряду, до молодіжної організації, і просити, щоб заплатили нам побут на семінарі української і русинської молоді, який того 1977 року відбувався в Ілоку. Офіційні особи у общині на нас «вибілили очі» і мало нас не прогнали. На це о. Стефан сказав нам поїхати до Ілоку і передати привіт Гавриїлові Такачу, який був головним організатором семінару. Ми це зробили, і нас радо прийняли як учасників семінару. Аторитет о. Стефана цьому сприяв. 
    Участь у семінарі цілком змінила життя мені, а вірю, і моїй сестрі. Обоє ми нарешті зрозуміли, якого народу ми діти, яка наша рідна мова (до того часу я українською мовою не володів, хоча її розумів), ми полюбили усім серцем все, що українське. Повернувшись додому, ми вирішили, що мусимо щось робити і в Сремській Митровиці. Через два роки зорганізували ансамбль «Коломийка», долучили до нього іншу молодь, і відродження українців у Сремській Митровиці почалося». 
     Михайло 1978 року вступив у Художню академію в Новому Саді і зразу почав відвідувати КМТ ім. М. Горького, куди, зокрема, заохотила його перспектива стати танцюристом. Він швидко освоював нові навички, особливо цікавила його хореографія. Нахил до музики вже мав з батьківського дому.
     Він усім своїм єством заглиблюється в пошуки шляхів, які б зблизили його з українством. Невдовзі ці пошуки увінчалися успіхом – Михайло організовує самодіяльний колектив «Коломийка» і керує ним упродовж багатьох років.  
     – Коли ми повернулися з літньої школи, почали працювати, – пригадує Михайло. – Притулок знайшли в Будинку молоді ім. 1 Листопада, у самому центрі міста, недалеко нашої церкви. Спочатку давали терміни, які нам не дуже відповідали. Пізніше, коли побачили, що ми серйозно працюємо і що сходимося не тільки з усіх кінців міста, але і з Лачарку, то дали нам більше часу. Але я мусів від’їжджати до Нового Саду і приїжджав раз на тиждень, і тоді ми працювали довше.
    – Найцікавіше було, що ми мали, так би сказати, сімейні групи, – пригадує Надя. – Так було аж п‘ятеро Сем’янових, четверо Ляховичів, по троє Капроцьких, Чорних і Дзвіників, по двоє Воротняків, Писанюків, Душенків, Відаковичів та інших. Отець Пітка запропонував нам ходити колядувати і таким способом приманити і старших. І справді, вже після Різдва старші заснували групу співаків, яка постійно зростала і все краще співала. Були це переважно наші народні пісні, і диригент не дуже був потрібний. Але з часом і вони почали цей спів вдосконалювати, і це ще краще звучало. Правда, були і обдаровані співаки, як, наприклад, Іван Тарадайко, Марія Ляхович, Марія Сем’янів, Василь Сем’янів та інші.
   Пригадує Михайло:
    – І хоча ми були формально у їхньому списку, ми були цілком самостійними в роботі. Правда, ми часто готували частину своєї програми, коли виступали разом з ними. Але мали  все забезпечене. Нам навіть забезпечили автобус для першого виступу на «Ружі» в Керестурі. Так ми і залишилися в рамках Будинку молоді, потім вибрали собі назву «Коломийка», бо це між нашими людьми був популярний народний танець.
    У своїх спогадах про початки «Коломийки» Михайло пише: «А все почалося від мрії. Ця мрія була палка і велика – розбудити українців Сремської Митровиці з летаргічного сну, показати їм, що і вони чогось варті, розбудити знову в них приспану любов до власної пісні, дідівської землі. Мрія ця зродилася в серцях кількох нас, у той час дуже молодих і недосвічених людей. У зародку «Коломийки» стояли три родини: Ляховичі, Сем’янові і Капроцькі. Ми почали заохочувати й інших, буквально ходили від хати до хати і просили молодь прийти на репетицію. Знайшли ми і корепетитора. Був це досвідчений музикант Ярослав Пречепа. Люди були, бажання було, та одного бракувало – дозволу політичних органів. Спочатку одержати цей дозвіл не було просто. Деякі люди сподівалися, що наша ініціатива згасне сама по собі. Але вона не згасала. Ми знайшли підтримку в особі тодішньої голови общинського Союзу Соціалістичної Молоді Бранки Прокоп. Ми у письмовій формі обгрунтували наше бажання, і дозвіл було отримано. Нас оформлено як гурток при Будинку молоді у Сремській Митровиці. Здається, що вирішальну роль в одержанні дозволу відіграв і тодішній директор Будинку молоді Душан Ерцеговац. Він від самого початку нас підтримував і завжди йшов назустріч нашим бажанням.
  Ми почали працювати з безмежним ентузіазмом. У той час я був студентом Академії мистецтв у Новому Саді і там став членом КМТ ім. Максима Горького. Все, що я навчився там, старався переносити до «Коломийки». Нашою першою хореографією був досить простенький «Гопак». Із тим «Гопаком» ми вперше виступили на Фестивалі культури русинів і українців «Червона ружа» в Руському Керестурі. Було це в червні 1980 року. Всі очікували побачити маленьку групу хлопчиків і дівчат, які без ентузіазму вийдуть на сцену. А побачили вони правдивий ансамбль з восьми пар високих хлопців і струнких дівчат. Українці Сремскої Митровиці вийшли з анонімності на широку сцену і там залишилися до сьогодні.
  Тут треба сказати, що, крім танцювального гуртка, почала працювати і група співаків. Плекала ця група традиційні галицькі пісні у такій формі, в якій вони існували в народі. Це вперше ті пісні потрапили на сцену. Члени групи з ентузіазмом і відповідальністю ставилися до участі у групі, хоча мали свої домашні обов’язки. Їхній труд увінчався успіхом, коли в 1981 році вони виступили на Воєводянському фестивалі традицій у Вршцу. Потрібно згадати і тих, які у групі співали від самого початку аж до відходу у вічність, а саме Марію Ляхович, Марію Сем’янів та Івана Тарадайка. Вони вклали свій талант у нашу громаду, у нашу майбутність.
  Відтоді ми щороку виступали на «Червоній ружі», і з кожним роком наші виступи були кращими і кращими. Ансамбль збільшувався, ми придбали чудовий оркестр, заснували дитячий ансамбль.
  У 1984 році відзначили п’яту річнецю свого існування. Концерт відбувся в будинку Педагогічної Академії. У той час ми думали, що п’ять років – це велике досягнення. І воно було – з огляду на те, що українці перед тим були цілком забуті і викреслені зі списку національних меншин.
     Найбільш успішним періодом «Коломийки» були 1985-1986 роки. В обидва ці роки ми одержали нагороду за найкращу хореографію на «Червоній ружі». Для нас це був великий здобуток, особливо зважаючи на те, що ми змагалися з більш досвіченими ансамблями. У 1985 році ми виступили з хореографією «Українська сюїта», а в 1986-му з хореографією «Ласкаво просимо в Карпати».  І по сьогодні пригадую ту радість, коли в 1985 році нас було проголошено найкращим ансамблем на фестивалі. Про наш успіх тоді писали і газети, зокрема «Сремске новіне» (тижнева газета у Сремській Митровиці – прим. автора).
    У 1989 році урочистим концертом ми відзначили 10-ліття нашого існування. Концерт відбувся в міському театрі. У фойє театру було представлено виставку, присвячену нашому колективу. В той час ми були невідємною частиною культури нашого міста, завоювавши собі місце між іншими народами, і нас через це поважали. Ми гордо говорили про наш нарід, який у той час не мав свого власного голосу. (Тут місцеві люди знали тільки про Совєтський Союз та Росію).
  Роки минали, а «Коломийка» продовжувала існувати і працювати. Виступила вона майже у кожній місцевості колишньої Югославії, де проживають українці: Прнявор, Загреб, Петровці, Славонський Брод, навіть і на українському фестивалі в Румунії. Скрізь «Коломийку» радо вітали завдяки якості наших виступів.
  Якщо подивитися на існування «Коломийки» з точки зору історичного моменту, то її явище цілком унікальне. Створена вона була, коли на загальному рівні мало хто знав про Україну і народ, який себе називав українцями. За нами у той час не стояв ніхто, крім нашої любові до рідної культури та безмежної віри, що колись все-таки Україна заговорить своїм власним голосом і скаже: «Так, ви – мої розсіяні діти, і я горджуся вами». Ми тут, у Сербії, хоч і численно маленькі, та однак ми є частиною великого українського народу...»
     Як художник – Михайло організовує пленер українських художників, що проходить у рамках  фестивалю «Петровацький дзвін», а на престижному художньому конкурсі «Салон Срему» в 1984 р. стає його лауреатом.
      У 1984 році Михайло одружився з Любкою Капроцькою, з якою познайомився в церковній громаді, а пізніше дружили на репетиціях в ансамблі. Любка належала до тієї першої групи української молоді, яка мріяла про український ансамбль і брала участь у його заснуванні. Вона з самого початку стала танцюристкою і танцювала аж до того часу, коли вийшла заміж і коли у неї та Михайла народилася перша дитина Наталя.
     Любка брала участь у семінарах української молоді – спочатку як учениця, а пізніше, коли скінчила студії на філософському факультеті в Новому Саді, як учитель. Викладала вона українську мову і літературу на семінарах у Ердуті в 1982, а також у 1986 р. 
     У 1987 р. Михайло отримує працю журналіста в часописі «Нова думка» і разом з родиною переїжджає до Вуковару, Хорватія. Займаючись журналістикою, Михайло з великим натхненням та завзяттям пропагує українську культуру. У щорічних літніх школах українознавства викладає історію та етнографію України.
     Незважаючи на таку багатогранність своїх занять, знаходить час і можливості для організації квартету «Калина», який успішно виступив на фестивалі «Берегиня» в Луцьку в 1991 р.
     Михайло ілюстрував підручник з української мови під назвою «Зоря» та Хрестоматію з української літератури В. Стрехалюка. Тепер його малярські навики починають втілюватися у нових проектах, зокрема, в художньому оформленні обкладинок журналу «Нова Думка» і різного роду ілюстрацій та рисунків у форматі карикатури, які поміщуються в тому ж журналі.
     У 1990 р. Михайло вирушає в подорож по Боснії. Реалії від цієї подорожі вразили його уяву, і ці враження увійшли до подорожніх нотаток під заголовком «Хресна дорога українців Боснії» (Ужгород, В-во ВВК «Патент», 1993 р.) Невеличка за обсягом книжечка кидає світло на столітнє перебування українців на теренах колишньої Югославії.
     Влітку 1991 р. у Хорватії спалахнув сербсько-хорватський конфлікт, і м. Вуковар як центр найбільшого українського згромадження опинився в самому центрі цього кривавого протистояння. Результати війни були жахливі. Михайло втратив свою бібліотеку, багаточисельні фольклорні записи, картини і ... кобзу, подаровану йому Струсівською капелою бандуристів, гастролі якої він зорганізував. Воєнне лихоліття закинуло Михайла з дружиною Любою та донечками Наталею і Катрусею до Відня (Австрія). Захищаючи свою родину від небезпеки, Михайло поневіряється у таборах для біженців майже цілий рік. Однак і там щирий дух українця не покидає його, і він ініціює та організовує при парафії Св. Варвари у Відні Святомиколаївський вечір, а згодом і вечір пам’яті Тараса Шевченка.
     Врешті після довгих поневірянь та невизначеності Михайло перебирається разом з родиною до Канади. 1993 рік стає новим відліком часу у новій, не відомій для нього країні. У 1997 р. видає ще одну книжку «Народні пісні українців Боснії, Хорватії та Воєводини» (видана крайовим Товариством «Просвіта», Ужгород, 1997 р.).
     Саме в Канаді Боже Провидіння впевнено виводить Михайла на досить несподіваний для нього шлях. Михайло вирішує вступити до Торонтського Університету на теологічні студії, які успішно завершує маґістеркою, і вже у 1998 році приймає з рук єпископа кир Ізидора Борецького дияконські свячення.
     У Любки і Михайла народилося двоє дітей – Наталія і Катарина.
     Наталя народилася у 1985 році. До садочка ходила у Вуковарі, куди сім’я перенеслася, коли Михайло почав працювати в «Новій думці». Перший клас закінчила у Відні, де родина проживала у вигнанні, а решту початкової школи, середню школу та університет – у Канаді. Студіювала в Торонтському Університеті Християнські студії, які успішно закінчила бакалавратом у 2008 році. Була членом Молодіжної Капели Бандуристів ім. Григорія Китастого, якою керував відомий бандурист Віктор Мішалов. Довгі роки танцювала у Школі українського танцю «Україна» в Торонто. У складі ансамблю відвідала у 2002 році Україну, де колектив виступив у Палаці «Україна» з приводу 10-ої річниці Незалежності України. Разом із сестрою Катериною і Орестою Баб’юк створили тріо «Рута», яке виступало на різних українських імпрезах. У 2004 році, під час президентських виборів в Україні, була офіційним спостерігачем від Конгресу Українців Канади і брала участь у Помаранчевій революції на Майдані в Києві. Співала у церковному хорі парафії Свв. Петра і Павла в Торонто, а тепер співає в церковному хорі парафії Пресвятої Євхаристії, теж у Торонто. В 2007 році вийшла заміж за Тараса Юзьківа.      
     Катарина Ляхович народилася в 1988 році у Сремській Митровиці. Разом з батьком Михайлом і сестрою Наталею ще змалку виступала на різних імпрезах у Сербії, Австрії і Канаді. Так як і її сестра Наталя, була членом Молодіжної Капели Бандуристів і танцюристкою у Школі танцю «Україна». В 2005 році з ансамблем гастролювала по Україні і виступала з концертами в Ужгороді, Львові, Миколаєві, Києві. Їхні концерти транслювало українське телебачення. Разом з Наталею співала у тріо «Рута», церковному хорі парафії Свв. Петра і Павла. Сьогодні студіює у Торонтському Університеті історію мистецтва.
     У 2003 році Михайло відвідав Сремську Митровицю. При тій нагоді відслужив Службу Божу разом з о. Стефаном Піткою у Митровицькій парафіяльній церкві. Про цю подію він писав у своїй статті «Моя остання зустріч з о. Стефаном»:
     «Моя остання зустріч з отцем Стефаном відбулася в березні 2003 року. Це була наша перша зустріч, відколи мене у 1998 році висвячено на дякона. До того часу о. Стефан мене завжди кликав «Міську», а тепер звертається до мене «отче дияконе». Для мене це була велика честь... 
     Під час нашої розмови я не відважився спитати, щоб співслужити з ним Святу Літургію. Aле, як і завжди, отець Стефан сам це запропонував. Tієї неділі він мав намір служити Панахиду для своїх батьків, і тому запропонував мені служити разом з ним для моїх батьків. Це було як здійснення моїх мрій: служити Святу Літургію у церкві, в якій я хрестився, в якій я знав кожний куток і кожний орнамент, в якій отець Стефан повінчав мене з моєю дружиною Любою, в якій отець Стефан охрестив наших дітей Наталю і Kатарину, в якій я часто співав Aпостола. Я буду служити у цьому храмі разом з людиною, яка, власне, і вивела мене на цю дорогу праці для Церкви і народу.
     Церква була заповнена по береги. Родина, знайомі, мої колишні танцюристи, співаки у нашому ансамблі. Церква з перспективи священнослужителя виглядала якось інакше, а відносно до канадських церков – справді мініатюрною. Oднак радість була великою. Kоли я почув перше «Господи, помилуй» у заповненій церкві, хотілося плакати і вголос дякувати Богові за цю ласку. 
     Після Служби Божої отець Стефан і я зробили ще спільний знімок з родиною. I в нього, і в мене в очах можна було бачити оте велике щастя, яке нам Бог так рідко дає, але все-таки дає. Ми обидва зрозуміли велич цієї хвилини».
     У 1977 році  Михайла запрошують очолити редакцію газети «Новий шлях» у Торонто, в Канаді. На посаді головного редактора Михайло відпрацював майже п’ять років – до 2001 р.
      З 2001 року працює учителем релігії в середній школі.
      У 2002 році Михайло стає ініціатором заснування Канадського Об’єднання Українців Колишньої Югославії і обирається першим головою цього Об’єднання.
     У 2007 р. у видавництві «Відродження» Канадського Об’єднання Українців Колишньої Югославії (Торонто) вийшла з друку збірка поезій «Мандри» Михайла Ляховича.
     Крім уже згаданих газет, в яких Михайло працював, він іще друкувався в Літературному додатку «Руського слова» (Новий Сад, Воєводина), журналах «Нові дні» (Торонто, Канада) і «Сучасність» (Київ, Україна). Його твори вміщені у збірнику «Поезія і проза русинів і українців у Хорватії», Вуковар, 2000 р.
     Михайло тепер живе у Канаді і займається релігійною, суспільно-громадською та педагогічною працею.

     Надія, шоста дитина і перша донька Івана та Марії, народилася у Сремській Митровиці 19 лютого 1961 року.
     Всі в родині втішилися, бо після п’яти хлопців до родини прийшла і одна дівчинка. Брати вже були звикли, як обходитися між собою, а тут з’явилася сестричка, до якої вони мусіли ставитися якось інакше. Навпаки, Надія підростала в оточенні братів, і це їй дало мужність та силу пробиватися у житті, а в мамі Марії вона бачила найбільшу поміч і підпору.
     Надія закінчила початкову школу, потім Середню Педагогічну Академію, де отримала звання учителя початкових шкіл з 1 по 4 клас, у Сремській Митровиці (1976–1980 рр.) і Педагогічну Академію, де здобула диплом учителя в дошкільних закладах, також у Сремській Митровиці (1980–1982 рр.).
     «Я про себе назагал мало люблю говорити, бо переважно працюється, і тоді праця говорить про людину. Але все одно: у родині Ляховичів, в якій було десятеро дітей, батьки самі були обдаровані Богом щодо музики, культури і найголовніше – любові до України та української мови взагалі. Вони своїм життям передали нам ту любов і втілили те почуття щирої, глибокої любові до України, яку вони втілили у своє життя, і продовжували своє життя в напрямку розвитку самих себе, своїх здібностей.
     З тих здібностей ми користали, щоб трошечки розворушити українську громаду у Сремській Митровиці, а тоді і ширше, на теренах колишньої Югославії, розбудити це життя і тягнути його далі”, – говорила Надія 1997 р. журналісткам Марії Багрій та Світлані Строцькій з Нового Саду, які працювали для радіопередачі «Українські обрії», котра транслюється на хвилях Радіо Нового Саду (Воєводина, Сербія).
     Але вернімося трохи назад. Усе, що того року почалося, триває аж до сьогодні і дало житті Надії напрям кількох пов’язаних активностей: українознавство, праця на українському полі культури, вдосконалювання української мови і писання в тій мові, участь в українських культурних товариствах, хореографічна робота і праця з українськими дітьми у школах і садочках.
     Як каже Надія, багато вона отримала у батьківському домі, але той момент, коли вона з братом Михайлом відбула навчання у Літній школі (семінарі) в Ілоку (Ховатія) у 1977 р., означає початок вдосконалювання і праці на українському полі. Вона була правою рукою братові Михайлові, коли вони розбуджували українську громаду у Сремській Митровиці і засновували український ансамбль «Коломийка». Михайло був хореогафом і керівником, але Надія у всьому йому допомагала, і її авторитет в ансамблі був немалий. Коли Михайло відбував військовий обов’язок, то Надія проводила репетиції і навіть ставила хореографічні композиції.
     Протягом 1980-1990 рр. Надія працювала викладачем української мови у Літніх школах для українських дітей і молоді в різних містах Хорватії. Там вона працювала з учнями різного віку, беручи участь у підготовці навчальних програм і опікуючись дітьми у вільний час.
     Але, крім праці, для якої була потрібна любов, треба було працювати і для заробітку, і тому Надія з листопада 1982 р. по червень 1985 р. змушена була покинути рідний дім і працювала вчителькою в садочку «Наша радост» у Крупні (Сербія).
     На нашу думку, це був досить важкий період у житті Надії, а тоді настає час, коли вона з’єднує працю з любов’ю і користю для української громади колишньої Югославії. Надія переходить до Славонського Броду, отримує там посаду секретаря та адміністратора Українського культурно-освітнього товариства з вересня 1985 р. і залишається на ній до вересня 1988 р. Її праця тут складалася з полагодження кореспонденції, організації концертів, гастролей, різних зборів, репетицій тощо.
     У той самий час і у Славонському Броді Надія працює редактором і диктором української радіопередачі „Радіостанції Славонського Броду”. Вона сама готувала матеріали та музику для передачі і сама вела її.
     Такі праці і посади пробуджують в Надії бажання подальшого вдосконалення на полі української мови і українознавства. Тому вона знайшла можливість побувати в Україні і там закінчити курс української мови та літератури в Київському Державному Університеті ім. Тараса Шевченка (Україна) у 1987-1988 рр. Вдосконалення продовжується на курсі ознайомлення з українською культурою в Київському Міському Педагогічному Училищі в Києві (Україна) у 1989 р.
     Все це було переплетене, бо в той час, у 1988-1991 рр., Надія також працювала вчителем української мови та культури у цілоденній школі ім. Франьо Маренича у Бебрині, у Славонському Броді (Хорватія). Тут її обов’язки були відповідальними і багатогранними: праця з дітьми, укладання програм, ознайомлення учнів з практикою з української етнології, заняття з хором та танцювальним гуртком.
      Ще з дитинства Надія свої почуття і бачення світу проявляла через вірші. Мама Марія ще змалечку зрозуміла цю здібність і старалася підтримувати та розвивати дар писаного слова у дівчинці. Перший «більший» успіх на цьому полі Надія осягнула у п’ятому класі початкової школи, коли на конкурсі республіканського рівня за віршоване побажання з Новим роком між 1800 учасниками її вірш був обраний у числі 10 найбільш вдалих. Українською мовою Надія починає писати після Літньої школи в Ілоку, Хорватія, 1977 року, бо до того часу писала по-сербськи.
     Вірші Надії українською мовою публікуються в журналі «Нова думка» (Вуковар, Хорватія). Це вродило плодом, і вона уклала ці свої вірші у книжку під назвою «У мене жіноче серце», яка вийшла друком у 1990 році у співвидавництві Союзу Українців і Русинів Хорватії та Видавництва «Руске Слово» з Нового Саду.
     Згадана збірка віршів Надії Ляхович є першим виданням, опублікованим в Югославії авторкою, яка там народилася.
      Надія також спробувала себе в перекладі з сербськохорватської мови на українську. Так, 1991 року вона переклала з сербськохорватської на українську мову книжку Неделька Терзича «Сребрні ґлас» – «Срібний голос – вірші про циганів», яка побачила світ у видавництві Товариства української мови, літератури і культури Воєводини, Новий Сад, філія Сремська Митровиця.
     У той період в колишній Югославії спалахнула громадянська війна, про яку ми вже згадували.
      Коли у Славонському Броді почалися воєнні дії, Надія, зрозумівши, що життя на цих просторах стає з кожним днем небезпечніше, разом з монахинею-василіянкою Зеновією зі Славонського Броду пускається в далеку і небезпечну дорогу до Риму. Спочатку вони поїхали поїздом до Загребу, і ця подорож замість двох годин тривала вісім, а ще до того воєнні літаки весь час літали над поїздом. Зі Загребу вони поїхали до Риму, і там  Надія знайшла притулок в Українському Католицькому Університеті, де за старанням монахині Мирослави Бабей їй дозволили перебувати, доки не знайдеться інакше рішення. Надія тут прожила сім місяців і за це вічно вдячна священикам, а зокрема сестрі Мирославі, яку від того часу вважає своєю другою мамою. У травні 1992 року за допомогою родини Мончаків з Монреалю Надія переїхала до Канади. Цікаво сказати, що за кілька днів перед виїздом до Канади Надії пощастило відбути сповідь у Базилиці Св. Петра у Ватикані, а сповідав її сам Папа Римський Іван Павло Другий.
     «Я до Канади потрапила не з якоїсь любові, але з потреби. Але коли я вже туди потрапила, до Монреалю, французької частини Канади, я зрозуміла, що сидіти бездільно не варто. Життя тут було спрямоване на українську громаду, розвиток себе як особи української, створення впливу на інших. Я зрозуміла, що мушу пошукати тут своє місце, бути такою, якою я є. Слава Богу, вдалося мені зараз у перше літо мого перебування у Монреалі потрапити в табір СУМу (Спілка української молоді) як вчительці. У цьому таборі починається моє українське життя в Канаді.
     Стала я членом СУМу, перше як вихователь групи дітей, потім перебрала дитячий хор, з яким ми готували різні концерти й імпрези, що відбувалися в колах СУМу. Потім я стала керівником культурно-освітньої референтури, а це вже означало організацію культурних імпрез, створення читального гуртка дітей, де читали, пробували писати.
     При тій Спілці існував хор «Боян». Я спочатку співала в тому хорі, пізніше стала його головою. Я мала не тільки вдоволення співати у тому хорі, але й вдоволення, що можна організовувати різні концерти, виступи, спілкуватися з людьми.
     Другою частиною канадського українського життя є церква, яка там дуже розвинута. Маса людей приходить до церкви, горнеться до неї. Церква також має свої різні організації. При церкві Успення Матері Божої також працював хор, в якому я співала з дуже великим задоволенням. При тій церкві була і жіноча організація, до якої я також належала. Вона організовувала різні імпрези, наприклад, під час Різдва «Спільну Кутю” – Святу Вечерю, на яку приходять всі парафіяни. Всі разом їдять різдвяні страви, колядують. Це прекрасне почуття, коли ви чуєте, як 300-400 людей колядують. На Великдень було «Спільне Свячене».
     Згодом я вирішила переїхати до Торонто, де була можливість знайти працю при українських школах або садочках, чого в Монреалі не було. Прибувши до Торонто у жовтні, я вже в грудні почала працювати в українському садочку, в якому працюю і зараз...» Це слова Надії з того самого інтерв’ю.
     Якби хтось забажав змалювати Надію як особу і окреслити все, що заповнює її життя, то, напевно, треба сказати наступне: вона навчалася і обрала собі професію працювати з дітьми дошкільного віку. До того треба додати українську культуру, церкву і понад усе українську пісню. Ось життя Надії і окреслено такими рамками, а, крім того, займалася організаційними справами і обіймала багато громадських посад. У Монреалі за ті три роки перебування вона була на посадах: керівник дитячого хору при Осередку СУМ у Монреалі; член Управи та Культурно-освітньої референтури Жіночої Ланки при Осередку СУМ у Монреалі; член Культурно-освітньої референтури при КУК, Відділ Монреаль; голова хору «Боян» при Осередку СУМ у Монреалі; секретар Української Шкільної Ради провінції Квебек у Монреалі; пресовий референт Осередку СУМ у Монреалі; голова Культурно-освітньої референтури Осередку СУМ у Монреалі; виховник та головний виховник у таборах Осередку СУМ у Монреалі...
      Багато посад, багато обов’язків і відданої любові, але справжньої праці для Надії тут не було.
     Всі ці обов’язки і добра практика в Осередку СУМ у Монреалі дали Надії нагоду побувати в Україні і там також працювати з любовю як викладач психології, розвитку дитини та співу в таборах Спілки Української Молоді в Україні, в селі Делятині у Карпатах.
     Отже, Надія у 1995 році переїздить до Торонто, де знову ж швидко включається у громадське і церковне життя українців. Найголовніше, що Надія отримала роботу в садочку «Світличка ім. Цьопи Паліїв» у Торонто, де працює й до сьогодні.
     Але Надії недостатньо тієї офіційної праці – вона відразу ж прилучається до українських організацій, де заповняє свою потребу у пісні, спілкуванні з людьми і корисній праці. Вона стає членом церковного хору при церкві Святого Миколая у 1995-1996 рр. і членом хору „Левада” при Українських Молодіжних Ансамблях у 1996-1997 рр. В тих хорах Надія співала, тому що не уявляла свого життя без пісні, а корисні для себе самої та інших праці здійснює як виховник у релігійних таборах при монастирі Пресвятої Богородиці в Оранджвілі у 2002 та 2003 рр. та допомагає в таборах молодіжної організації Пласт у Ґрафтоні кожного літа у 1997-2004 та 2006-2007 роках. 
     Як уже згадувалося, Надія включилася в діяльність різних культурних організацій і обіймала там посади, працюючи на яких з потреби і любові, тримала свій робочий дух у постійних активностях. З 2003 по 2005 рік вона була секретарем Українського З’єднання Харитативного Фонду в Торонто.
     Надія і до сьогодні активна в українській громаді Торонто. Тепер вона виконує такі обов’язки: голова Дошкільної Ради при Шкільній Раді Українців Канади; секретар і кореспонденційний секретар Централі Суспільної Служби Українців Канади; кореспонденційний секретар Світової Ради Суспільної Служби при Світовому Конгресі Українців в Торонто; секретар Канадського Об’єднання Українців колишньої Югославії в Торонто (до речі, тут про неї можна говорити як про одну із засновниць).
     Що ще розповісти про Надію? Вона живе і працює в Торонто. Чим заповняє своє життя – вже сказано, а ще можна додати, що вона час від часу дещо й напише, як, наприклад, коротке оповідання «Нам їхати, а хата».
      Еміл, сьома дитина Івана і Марії, народився 23 лютого 1963 року. Коли він народився, в сім’ї вже було шестеро дітей, старших від нього.
     Еміл підростав під наглядом батьків, а часто бувало, що ті старші брати пильнували менших братів і сестру. У той час для хлопців було досить популярно грати в футбол. Вони переважно збиралися на пасовиську (леваді) коло маленького озера, де старші брати та інші хлопці з сусідства грали в футбол. Це стало майже обов’язковим щонеділі по обіді. Складалися команди з вулиць і грали одні проти одних.
     Еміл виховувався в таких умовах, закінчив початкову школу і середню столярську. Про футбол вже писали, і тому можемо сказати, що він був добрим футболістом, навіть членом найкращої команди у Сремській Митровиці «Срем» і ще кількох менших команд.
     Але для нас було важливішим щось інше. Коли у 1979 р. у Сремській Митровиці українці починають активізуватися на полі культури через заснування ансамблю «Коломийка», Еміл опинився між першими членами.
     Як ми вже казали, пробудження українців у Сремській Митровиці почалося участю Михайла і Надії в Літній школі в Ілоку 1977 р. У наступних роках число молодих українців, які вчилися на тих семінарах, збільшувалося. І Еміл відбув кілька семінарів у Славонському Броді, Ілоку та Ердуту. Тут варто згадати, як Еміл їхав на самінар велосипедом разом з товаришами Йосипом Сем’янівим та Іваном Кривошиєю. З того видно, з яким запалом молоді йшли в ті Літні школи, де вони ознайомлювалися з українознанством, а ще більше їх приманювало товаришування зі своїми співнародниками з інших осередків. Від Сремської Митровиці до Ердуту – понад 60 кілометрів.
     Як і всі старші брати, Еміл мусів відслужити військовий обов’язок, а після того продовжив бути активним у «Коломийці» і грати в футбол. Коли настав час працювати, він отримав роботу на великій фабриці паперу і целюлози «Матроз» у Сремській Митровиці.
     В сім’ї Ляховичів існувала традиція щонеділі йти на Службу Божу, а хлопці і дівчата любили зустрічатися і товаришувати з іншими молодими коло церкви після Богослужіння, а часто бачилися і з молоддю з римо-католицької церкви, яка знаходиться недалеко від нашої греко-католицької.
     Там Еміл зустрів і покохав дівчину Любіцу з родини Бандо. Він з нею пізніше і одружився.
     Спочатку молода пара мешкала у винаймленій хаті, а пізніше вирішила збудувати собі хату. За місце будови свого дому обрали місце на подвір’ї батьківської хати. З цим згодилися і батьки, так що за кілька місяців праці, з поміччю у будівництві старших братів, була піднята хатинка. Еміл і Любіца перейшли жити до свого дому, де в них спочатку народився син Данієл, а потім і донька Аніта.
     Громадянська війна в колишній Югославії у 1991 р. не обминула й Еміла. Він був першим з братів Ляховичів, якого вислали на війну. У 1991 році пробув на фронті кілька місяців. На щастя, не був у перших лініях фронту і не брав участі в головних боях.
     Скільки страху зазнали батьки Марія та Іван, коли Еміл або котрийсь інший із синів був на фронті. Той рік у сім’ї Ляховичів усі важко пережили, і наслідки тієї війни ми вже описували. Михайло з сім’єю мусіли втекти з Вуковару і залишити все своє майно та новозбудовану недокінчену хату і вже ніколи туди не вернутися. Володимир тяжко захворів на фронті, так що мусів бути оперований, а після одужання визнаний інвалідом. Штефан загинув 1993 р. у Сараєві, коли війна перенеслася і до Боснії та Герцеговини. Надія мусіла утекти зі Славонського Броду до Італії, а звідти подалася далі у світ. Вже ніколи сім’я Ляховичів не зійшлася ціла, щоб були всі у даний момент на одному місці, аби зробити спільну фотографію, як то мама Марія дуже любила. Після того батьки тяжко затужили. Два роки після смерті Штефана батько Іван помер, а мама Марія – чотири роки пізніше.
     Коли після війни, у 1997 році, Петро, Таня і Микола старалися знову відновити ансамбль «Коломийка», то Еміл був між першими, який до них прилучився. Тому що перерва внаслідок війни тривала кілька років, найлегше було відновити діяльність, зібравши старих членів, а до них прилучити і декого нового.
     Це був склад старших танцюристів, можна сказати ветеранів, який швидко відтворив кілька хореографій. Два наступні роки цей ансамбль успішно виступав. Еміл переважно виступав як танцюрист і своєю появою притягував увагу глядачів. Крім того, що танцював, він співав у складі чоловічої групи співаків, яка брала участь у Шевченківських вечорах або в інших імпрезах.
     А коли «Коломийка» і третій раз відновила діяльність у 2003 році, то до складу ансамблю увійшла ціла сім’я.
     Данієл народився 26 березня 1991 року, зараз іде вже до середньої школи і багато в чому подібний до свого батька. У танцювальному ансамблі звертає увагу на себе майже професійною поведінкою на сцені і здібностями. Данієл побував у трьох Літніх школах українознавства: два рази – в Україні і один раз – у Сомборі. Але є в нього і сильніша любов – футбол, так що навіть більше зусиль вкладає у тренування і бажає стати професійним футболістом.
     Аніта народилася 27 квітня 1994 року. Зараз є учнем початкової школи, а ще до того ходить до музичної школи, де вчиться грати на прімі (інструмент, подібний до домри). 2003 року, коли «Коломийка» відновила діяльність, вона мала дев’ять років і зразу долучилася до дитячого танцювального ансамблю.
     Але її активність не закінчується цим: крім того, вона відвідує факультативні уроки української мови, які проводяться в початковій школі ім. Йована Поповича у Сремській Митровиці, і на різних заходах декламує вірші українською мовою. Аніта також побувала у трьох Літніх школах українознавства – у Сомборі, в Україні і Чорногорії. Вона співає у дівочій вокальній групі в ансамблі, а також грає у дитячому оркестрі. Крім її багатогранної діяльності в Товаристві, вона також брала участь у різних імпрезах у греко-католицькій церкві – з нагоди Різдва, Великодня або Св. Миколая. Від неї можемо багато очікувати на ниві плекання української культури у Сремській Митровиці.
     Любіца також досить активна у Товаристві. Найперше дбає про костюми, яких у домі є кілька комплетів. Коли жінки сходяться виготовляти костюми, шити, вишивати, то без неї не обходиться. Любіца також кілька разів івиступила, співаючи у молодшій групі співаків на фестивалях української культури.
     Якими активностями займався Еміл цех кілька років від коли «Коломийка» реєстровалася як товариство: тяжко почислити усе, але найголовніше що співав у чоловічій групі, у молодшій мішаній групі, у дуеті з братом Петром на другому і третьому Фестивалях «Калина». На фестивалі у Сремській Митровиці у дуеті осягнув перше місце голосу публики. Кілька разів співав і з групою співаків джерельних пісень. Він багато разів прикрашав сцену перед виступами ансамблю, керує, так названою, Етно-секцією. Коли «Коломийка» була технічним організатором ІІІ Фестивалю української культури «Калина» у Сремській Митровиці, 2006 року, то Еміл був у складі Ради фестивалю, а окремо його обов’язок був організувати виставку художних творів і рукодіяльності у складі фестивалю. Він також був кілька разів у Організаційній раді «Вечора української музики – Бал», якого Товариство організує кожного року.
     Коли батьки Марія і Іван повмирали, їхні діти відріклися у суді своєї частини спадщини у користь братів Еміла і Бориса, так що Еміл і його сім’я жиють у батьківській хаті.
span lang=UK style='mso-ansi-language:UK'>     Володимира поховано 1 січня 2004 року на цвинтарі в Лачарку.


Продовження у наступному пості...

Нема коментара:

Постави коментар